Oljemagasinet.se

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17
Trygg E-handel
Öppet köp
60 dagar
Leverans imorgon Läs mer...
Låg fraktkostnad endast 59 kr
Personlig service 09 - 17

Torkarblad: 4 delar att tänka på

Vindrutetorkare är en nödvändig komponent för bra sikt när du kör bil. En smutsig vindruta innebär oftast dålig sikt och detta ska alltid undvikas i trafiken, både för din och andras säkerhet. I denna artikel belyser vi 4 delar som är värda att tänka på när det kommer till torkarblad.
 
 

Användning

Givetvis kan det vara lockande att avlägsna damm eller pollen med vindrutetorkarna, men faktum är att du aldrig ska låta torkarna arbeta över en torr yta. Om inte rutan redan är våt bör du alltid använda spolarvätska först. Den enkla anledningen är att torkarbladen är konstruerade för att gå över våta ytor. Vät därför alltid vindrutan innan du sätter igång torkarna. Tänk dessutom på att alltid stänga av vindrutetorkarna innan du stänger av motorn. Skulle motorn stängas av i samband med att torkarna befinner sig mitt i ett svep är det hög risk att svepet slutförs över en torr yta nästa gång bilen startas.

 

Under vintern bör du undvika att köra vindrutetorkarna när rutan är täckt av ett is- eller snölager. Detta för att torkarna då riskerar att fastna. Borsta istället bort snön och värm upp rutan. Något alla borde testa är avfrostningsspray (de-icer) som är en perfekt lösning på problemet. När du använder avfrostningsspray behöver du inte använda någon isskrapa, som för övrigt kan bidra till repor på rutan.

 

 

                                                                                                   

                                                         Avfrostningsspray                  Spolarvätska (vinter)

 

Rengöring

Många vindrutetorkare samlar så småningom på sig ett lager av smuts. När smutsiga torkare färdas över rutan kommer de lämna märken, något som försämrar din sikt snarare än förbättrar den. Inför därför en rutin att rengöra vindrutan med en gummiskrapa när du stannar för att tanka. Passa då även på att rengöra torkarbladen.

 

Du kan börja med en inspektion genom att dra ett finger längs med bladen. Använd sedan en trasa för att frigöra eventuellt smuts och annat som kan vara i vägen. Märker du att gummit är slitet eller att bitar av gummit lossnat är det dags att köpa nya. Glöm inte att genomgå samma process med bakrutans torkarblad.

 

Byte

Rekommenderat bytesintervall av torkarblad är 6 månader. Gör du detta kan du känna dig trygg med att dina torkarblad alltid är i toppskick och gör sitt jobb som de ska. Detta betyder dock inte att du endast får byta dem två gånger om året - skulle du uppleva problem med torkarbladen bör de bytas ut omgående. Exempel på problem är om bladen inte vidrör rutan tillräckligt, om de ”drar sig” fram eller om de ger ifrån sig ett knakande ljud. Gamla, hårda blad kan dessutom repa rutan. Tänk på att torkarblad är ett ganska billigt inköp samt att de är väldigt enkla att montera på egen hand.

 

Välj rätt

Det finns en uppsjö av olika torkarblad. Därför är det viktigt att du väljer rätt. Skriv in ditt registreringsnummer här på Oljemagasinet.se och gå till Servicedelar i den ljusgrå vänsterkolumnen för att se vilka som passar din bil.