Produkter
Oljemagasinet.se

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17
Sök bil

Serva bilen - En guide genom bilservicen

Att själv göra service på sin vardagsbil som har passerat stadiet för märkesverkstadens servicebokstrogna omsorg kan verka självklart för den bilintresserade, men det är också en förhållandevis lättåtkomlig syssla för den mindre mekaniskt intresserade.
 

Oljebytet

Vi börjar med oljebytet, för många likvärdigt med begreppet bilservice. Att motorn med sina metalldelar behöver fräsch smörjning under sitt arbete är ingen konstig vetenskap, det förstår de flesta. Och att smörjmedlet – oljan – har en central (eller livsviktig, snarare) funktion i den verksamheten är lika självklart. I det sammanhanget kommer de olika serviceintervallerna på tal, en olja har även en rengörande funktion och i takt med tiden bryts de smörjande egenskaperna ned när fordonet används. Kvaliteten på det smörjande är viktig och det finns klassningar, regler, tester och rekommendationer. Och råd och tyckanden. Om de senare skulle vi kunna skriva en omfattande och lång avhandling i ämnet. Vi släpper det. Följ istället biltillverkarens rekommendationer och därmed även smörjmedel-återförsäljarens dito. Det räcker och då blir det rätt. 
 
Peter och Robin under huven - ny motorolja fylls på.
Se till att du har kört bilen varm innan du byter, då rinner oljan lättare. Skruva ur/av oljefiltret först och därefter pluggen. Låt oljan rinna ur ordentligt. En ny tätningsbricka är alltid att rekommendera när du skruvar i pluggen igen, den kan vara i aluminium eller koppar, ta det som rekommenderas. Olika bilar, olika konstruktioner, några har insatsfilter som i det här fallet och andra har ett konventionellt plåtfilter att skruva dit. Generellt kan man ändå säga att många motorkonstruktioner har gjort det avsevärt mer lättåtkomligt för hemmaskruvaren att byta oljefilter. Ok, filtret ur, tömt och kasserat? Häll i din nya olja av rätt sort i rätt mängd enligt information från biltillverkaren och/eller Oljemagasinets registreringsnummer funktion. Starta motorn, låt den gå någorlunda varm och kolla av nivå på sticka, mätare eller annan nivåkontroll. Det finns några olika sätt och konstruktioner i bilvärlden att mäta oljenivå på, inte bara med oljestickan, och det på både äldre och nyare fordon. 
 

Byt filter

Vi går vidare till bränslefiltret som ofta sitter lite trängre och är lite mer söligare att hantera. Bäst är att ta reda på hur man håller det efter man har lossat det och därmed kan hälla ur bränslet från filtret ner i en behållare. 
Alla bränsletyper filtreras med bränslefilter, men för dieselbilar är det ofta av större vikt att kontinuerligt byta bränslefilter. 
 
Kupéfilter i olika kvaliteter - kolfilter och anti-bakteriellt.
Ett filter som man kanske inte vet att det finns några olika kvaliteter i friskluftsfiltret. Vanligt dammfilter är en variant, lite mer effektivt är ett som även dofter och en tredje variant är även ett som gör all det men även filtrerar mögelsporer och liknande. Även dessa filter är lätta att byta och kan förhöja luftkvaliteten ombord avsevärt. 
 
Motorn vill också andas frisk luft och det filtret byter du för det mesta på ett väldigt enkelt och tillgängligt sätt. På de flesta bilvarumärken sitter hållaren med filtret mycket servicevänligt. Lätt att byta, alltså, och lätt att kontrollera. Ljust och rent eller mörkt och smutsigt.
 

Bromsvätska och andra vätskor

Nu har vi gjort i stort sett hela filterfamiljen i bilen, de som filtrerar och de som filtrerar vätskor. Andra vätskor som till exempel inte är en olja är bromsvätskan. Det är en hydraulvätska och har en egenskap som kallas hygroskopisk, den löser sig helt enkelt i vatten och tar därför även till sig fukt. När bromsvätska mättas med vatten pratas det ibland om att den kan koka, det vill säga den blir för varm och bromsarna får dålig effekt när vätskan inte trycker ordentligt på kolvarna som trycker beläggen mot skivorna. Enkelt uttryckt, alltså. Med en medhjälpare är det förhållandevis lätt att pumpa ut vätskan och fylla på med ny, samma förfarande som när man luftar systemet.
 

Byt bromsar

Byte av bromsbelägg och inspektion av bromsskivorna.
Bromsarnas funktion är förstås en förutsättning för en fungerande bil och därmed något som genom körning kontrollerar sig själv. Våra sinnen säger till när något är fel när körkänsla och ljud inte stämmer med hur brukar kännas eller låta. Vid besiktningen får du oftast en indikation om skivornas eller beläggens status är och några få, inte så medvetna förare/ägare, som sköter sin bil själva får ibland ett metalliskt larm när det inte finns något material kvar på beläggen och läget blir kritiskt. Det händer, men det händer inte så ofta. Ett extremt exempel. Oavsett, att lyfta på bromsok, kontrollera, skruvar, konstruktion, smörjning, belägg och skivor tar inte lång tid och det är oftast lätt och servicevänligt att byta de sistnämnda om behovet uppstår. 
 

Ta hand om din bil

Med allt sagt om att ta hand om mycket av bilens service själv, är det naturligtvis otroligt mycket lättare om man har ett garage, en lyft och en bra verktygsarsenal. Mycket går att göra ändå, och det finns massor med information och gör-det-sjäv-råd att hämta på nätet när man kör fast. Och även där måste man förstås ha ett filter och kritiskt granska källa och förfarande, men med ett eget funderande och granskande löser sig mycket just tack vare alla källor till information som behandlas i din egen lilla hårddisk.