Produkter
Oljemagasinet.se

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17

010 - 101 93 90

Alla vardagar 9 - 17
Sök bil

Motoroljans historia: Hur motoroljan utvecklats genom tiderna

Motoroljan har haft en betydande roll i bilmotorns tekniska utveckling genom åren. I takt med att motorkonstruktionerna förändrats har motoroljan blivit allt mer avancerad, med både bättre egenskaper och längre livslängd. Dagens bilar kräver oljor som både är bränslebesparande och kompatibla med avancerade emmissionssystem. Krav som dessa blir ständigt fler och strikare i takt med att motorerna fortsätter att utvecklas.
 

 

Första bilen

1885 uppfanns den första praktiskt användbara bilen av den tyske ingenjören Karl Benz. Det skulle dock dröja till 1908 innan den första massproducerade bilen uppfanns – T-Forden av Henry Ford, som började tillverkas enligt löpande-band principen 1913. Men hur löste man egentligen motorernas smörjfråga i det tidiga skedet av utvecklingen?

Den första motoroljan

De tidiga fordonstillverkarna hade separata smörjtekniker. Animaliska och vegetabiliska fetter och mineraloljor är exempel på smörjmedel som användes. Eftersom teknikerna varierade rådde ens viss inkonsekvens inom området, men det fanns ett gemensamt ämne som samtliga tillverkare använde och det var råolja.

John Ellis som grundade Valvoline är känd för att år 1866 vara den första personen att hitta ett sätt att hålla friktionen i schack i stora ångmotorer. Han insåg att petroleumbaserat smörjmedel var mest lämpat för uppgiften efter att ha hittat smörjande egenskaper hos destillerad råolja. Hans upptäckt banade väg för motoroljan som vi känner till den idag. En tidig användare av John Ellis Valvoline-olja var Henry Ford och hans T-Ford. I varje T-Ford fanns en skylt på instrumentbrädan med en för den tiden något märklig text som löd: “This car i filled with Valvoline light motor oil. We recommend its use. No other oil should be used in this car”.

De första oljetillverkarna

  • Valvoline - Grundades 1866 av John Ellis som upptäckte de smörjande egenskaperna hos destillerad råolja och formulerade det första petroleumbaserade smörjmedlet. Världens första oljetillverkare.
  • ExxonMobil - Ett resultat av att Esso år 1972 byte namn till Exxon, för att 1999 gå ihop med Mobiloil (grundat 1911). Tillsammans bildade de ExxonMobil som är ett av världens ledande varumärken inom motoroljor. De är kända för att tillverka högkvalitativa produkter som hjälper till att optimera prestandan och livslängden på motorer.
  • Castrol - Grundades 1899 och är kända för sin höga kvalitet och tekniska expertis. Har varit en ledande aktör inom branschen i över ett sekel.
  • Shell - Grundades 1907 och blev på 1920-talet världens största producent av motoroljor. Deras motorolja är känd för sin höga kvalitet och prestanda. Shell har också ett starkt rykte som en pålitlig och innovativ leverantör av motoroljor, bland annat på grund av deras GTL-oljor ”Gas to Liquid” där basoljan raffineras med hjälp av att kondensera naturgas.

När motoroljan tog ett stort kliv framåt

Motoroljan tog ett stort kliv framåt 1939 då Valvoline introducerade oljan “X-18” som löste ett problem förare hade stått inför i över 30 år, nämligen behovet av en olja som passade de flesta motorer. Men bara för att en olja fungerade i de flesta fordon betydde inte det att den fungerade för alla ändamål. Att kryssa ner för en landsväg är mycket mindre ansträngande för en bil än att köras i ett racinglopp. Så, år 1965 släppte Valvoline en ny serie oljor vid namn “VR1” som var några av de första oljorna specifikt utvecklade för högpresterande bilar och krävande förhållanden som tävlingskörning.

Dagens motorolja – viskositeten, kraven och klassningarna

Fram till 1950-talet var motoroljan utav den typ vi kallar “rak”, vilket innebär att den endast hade en viskositet (t.ex. SAE 30). Sen, i slutet av 50-talet introducerades den så kallade multigrade-oljan, som är den olja vi mestadels använder idag. Multigrade-oljan mäts i två viskositetstal, vilket innebär att viskositeten varierar beroende på om motorn är kall eller varm. Ett exempel på en multigrade-viskositet som utvecklades i slutet av 50-talet är 20W-50, där den första siffran, som följs av ett W (winter), berättar hur tjock oljan är under kalla förhållanden och den sista siffran berättar hur tjock oljan är under varma förhållanden.

Med tiden började motoroljan utvecklas med hjälp av moderna additiver och syntetiska basoljor. Biltillverkarna började dessutom sätta specifika krav på vilka viskositeter som fick användas och inte. Andra krav växte också fram och dem kom inte bara från biltillverkarna.

År 1919 grundades American Petroleum Institute (API), vars uppgift var att fastställa motoroljors kvalitet genom diverse motortester som bland annat behandlade slitage och föroreningar. Varje olja fick därför, och har än idag, en specifik API-klassning som talar om vad den klarar och inte.

Långt senare, år 1991, växte en annan, liknande organisation fram - nämligen ACEA, European Automobile Manufacturers Association. Deras uppgift var att utveckla klassifikationer av motorolja med hänsyn till europeiska motorer och användningsförhållanden. En ACEA-klassning kan avgöra flera krav. Ett exempel är ACEA-klassningen C3. Det är en klassning som säger att oljan har en lägre SAPS-halt, vilket gör att biltillverkaren kan rekommendera en ACEA C3-klassad olja för en bil med partikelfilter i emmissionssystemet, då det behöver utsättas för så lite sot och svavel som möjligt för att hålla optimalt.

Så småningom började även tillverkarklassningarna dyka upp. Det biltillverkarnas egna och mer utförliga krav på motoroljan som får användas i deras bilar. Idag har de flesta biltillverkare sina egna klassningar, något som gjort det enklare för bilägare att hitta rätt olja till sin bil. Exempel på en tillverkarklassning är BMW:s klassning “BMW Longlife-04" som är mer specifik och ställer fler krav än endast ACEA och API.

Det är här vi befinner oss idag – i en tid full av avancerade motorer och motoroljor, där moderna additiver och syntetiska oljor används för att uppnå alla de krav som ställs av biltillverkare och organisationer. Fullgott smörjskydd till dagens högpresterande motorer måste kombineras med miljökrav som förutsätter bränslebesparande, längre bytesintervaller och hållbarhet på emmissionssystem, vilket fortsätter driva på motoroljans utveckling.

 

Frågor och svar

  • När uppfanns motoroljan?

    Den första motoroljan kom till år 1866 när amerikanen John Ellis insåg att destillerad råolja hade smörjande egenskaper och började använda detta i större ångmotorer.
  • Vilka var de första tillverkarna av motorolja?

    De första tillverkarna var Valvoline, ExxonMobil (f.d. Esso och Mobiloil), Castrol och Shell.
  • När kom multi grade-oljan?

    Multi grade-oljan introducerades på marknaden i slutet av 1950-talet.
  • Vad kännetecknar den moderna motoroljan?

    En modern motorolja brukar utvecklas med hjälp av additiver och syntetiska basoljor. Den brukar även ha flertalet klassningar i sin tekniska specifikation.