Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.
Vi skickar med Postnord eller DHL till ditt närmaste utlämningsställe, du väljer. Fraktkostnaden är alltid 69 kr med Postnord och 79 kr med DHL, oavsett volym och vikt.
När din order har lämnat vårt lager får du ett mail från oss, och när det kommit fram får du ett SMS från Postnord eller DHL om att ditt paket kan hämtas.
Vi vill göra det enkelt för dig att serva ditt fordon. Därför finns vi nära till hands om du har frågor om ditt oljeval eller en pågående beställning. Av oss får du alltid ett vänligt bemötande och en hjälpande hand.
Olja och bilservice är det vi brinner för och våra experter kan svara på de flesta frågor om olja till ditt fordon.
Vi håller till i Kungsbacka strax söder om Göteborg. Här har vi både vårt kontor och lager. För oss är det viktigt att alla varor i vårt sortiment finns på hyllan så du snabbt kan få hem de produkter du beställer.
Vi har Sveriges bredaste utbud av motorolja och smörjmedel och vi utökar ständigt vårt sortiment för att kunna erbjuda det du letar efter.
Att själv göra service på sin vardagsbil som har passerat stadiet för märkesverkstadens servicebokstrogna omsorg kan verka självklart för den bilintresserade, men det är också en förhållandevis lättåtkomlig syssla för den mindre mekaniskt intresserade.
Oljebytet
Vi börjar med oljebytet, för många likvärdigt med begreppet bilservice. Att motorn med sina metalldelar behöver fräsch smörjning under sitt arbete är ingen konstig vetenskap, det förstår de flesta. Och att smörjmedlet – oljan – har en central (eller livsviktig, snarare) funktion i den verksamheten är lika självklart. I det sammanhanget kommer de olika serviceintervallerna på tal, en olja har även en rengörande funktion och i takt med tiden bryts de smörjande egenskaperna ned när fordonet används. Kvaliteten på det smörjande är viktig och det finns klassningar, regler, tester och rekommendationer. Och råd och tyckanden. Om de senare skulle vi kunna skriva en omfattande och lång avhandling i ämnet. Vi släpper det. Följ istället biltillverkarens rekommendationer och därmed även smörjmedel-återförsäljarens dito. Det räcker och då blir det rätt.
Peter och Robin under huven - ny motorolja fylls på.
Se till att du har kört bilen varm innan du byter, då rinner oljan lättare. Skruva ur/av oljefiltret först och därefter pluggen. Låt oljan rinna ur ordentligt. En ny tätningsbricka är alltid att rekommendera när du skruvar i pluggen igen, den kan vara i aluminium eller koppar, ta det som rekommenderas. Olika bilar, olika konstruktioner, några har insatsfilter som i det här fallet och andra har ett konventionellt plåtfilter att skruva dit. Generellt kan man ändå säga att många motorkonstruktioner har gjort det avsevärt mer lättåtkomligt för hemmaskruvaren att byta oljefilter. Ok, filtret ur, tömt och kasserat? Häll i din nya olja av rätt sort i rätt mängd enligt information från biltillverkaren och/eller Oljemagasinets registreringsnummer funktion. Starta motorn, låt den gå någorlunda varm och kolla av nivå på sticka, mätare eller annan nivåkontroll. Det finns några olika sätt och konstruktioner i bilvärlden att mäta oljenivå på, inte bara med oljestickan, och det på både äldre och nyare fordon.
Byt filter
Vi går vidare till bränslefiltret som ofta sitter lite trängre och är lite mer söligare att hantera. Bäst är att ta reda på hur man håller det efter man har lossat det och därmed kan hälla ur bränslet från filtret ner i en behållare.
Alla bränsletyper filtreras med bränslefilter, men för dieselbilar är det ofta av större vikt att kontinuerligt byta bränslefilter.
Kupéfilter i olika kvaliteter - kolfilter och anti-bakteriellt.
Ett filter som man kanske inte vet att det finns några olika kvaliteter i friskluftsfiltret. Vanligt dammfilter är en variant, lite mer effektivt är ett som även dofter och en tredje variant är även ett som gör all det men även filtrerar mögelsporer och liknande. Även dessa filter är lätta att byta och kan förhöja luftkvaliteten ombord avsevärt.
Motorn vill också andas frisk luft och det filtret byter du för det mesta på ett väldigt enkelt och tillgängligt sätt. På de flesta bilvarumärken sitter hållaren med filtret mycket servicevänligt. Lätt att byta, alltså, och lätt att kontrollera. Ljust och rent eller mörkt och smutsigt.
Bromsvätska och andra vätskor
Nu har vi gjort i stort sett hela filterfamiljen i bilen, de som filtrerar och de som filtrerar vätskor. Andra vätskor som till exempel inte är en olja är bromsvätskan. Det är en hydraulvätska och har en egenskap som kallas hygroskopisk, den löser sig helt enkelt i vatten och tar därför även till sig fukt. När bromsvätska mättas med vatten pratas det ibland om att den kan koka, det vill säga den blir för varm och bromsarna får dålig effekt när vätskan inte trycker ordentligt på kolvarna som trycker beläggen mot skivorna. Enkelt uttryckt, alltså. Med en medhjälpare är det förhållandevis lätt att pumpa ut vätskan och fylla på med ny, samma förfarande som när man luftar systemet.
Byt bromsar
Byte av bromsbelägg och inspektion av bromsskivorna.
Bromsarnas funktion är förstås en förutsättning för en fungerande bil och därmed något som genom körning kontrollerar sig själv. Våra sinnen säger till när något är fel när körkänsla och ljud inte stämmer med hur brukar kännas eller låta. Vid besiktningen får du oftast en indikation om skivornas eller beläggens status är och några få, inte så medvetna förare/ägare, som sköter sin bil själva får ibland ett metalliskt larm när det inte finns något material kvar på beläggen och läget blir kritiskt. Det händer, men det händer inte så ofta. Ett extremt exempel. Oavsett, att lyfta på bromsok, kontrollera, skruvar, konstruktion, smörjning, belägg och skivor tar inte lång tid och det är oftast lätt och servicevänligt att byta de sistnämnda om behovet uppstår.
Ta hand om din bil
Med allt sagt om att ta hand om mycket av bilens service själv, är det naturligtvis otroligt mycket lättare om man har ett garage, en lyft och en bra verktygsarsenal. Mycket går att göra ändå, och det finns massor med information och gör-det-sjäv-råd att hämta på nätet när man kör fast. Och även där måste man förstås ha ett filter och kritiskt granska källa och förfarande, men med ett eget funderande och granskande löser sig mycket just tack vare alla källor till information som behandlas i din egen lilla hårddisk.
På Oljemagasinet finns det kakor. Inga ätbara sådana (tyvärr), utan kakor i form av textfiler för att ditt besök här ska gå lika smidigt som en nyservad motor. Genom att fortsätta surfa på vår sajt godkänner du dem.